Deficiență vizuală

Medicină/Deficiența de vedere

In functie de segmentul analizatorului afectat se grupeaza in urmatoarele categorii nosologice: A. Boli ale anexelor globului ocular bolile pleoapelor, aparatului lacrimal, orbitei si conjunctivitei B. Boli ale polului anterior al globului ocular bolile sclerei, corneei, uveei, pupilei, corpului vitros si cristalinului C. Boli ale polului posterior al globului ocular bolile retinei, nervului optic, boli provocate de accidente oculare, tulburari de refractie, glaucomul, afectiuni cae afecteaza CV, tulburari de deficiență vizuală la intuneric si lumina, tulburari de recunoastere a culorilortulburari ale vederii binoculare Particularitati morfofunctionale ale deficientilor vizuali A-Probleme neurofiziolgice: -Modificariale proceselor bioelectrice- electroencefalograma prin disparitia ritmului alfa precum si prin scaderea marimi tuturor oscilatiilor electrice ale scoartei dar pe masura cevederea creste la slabi vazatoricreste si przenta ritmului alfa ca si amplitudinea tuturor oscilatiilor electrice, iar centrul activitatii electrice se deplaseaza din zona centrala catre cea occipitala a scoartei L.

Deci la deficientii vizuali, in functie de deficiență vizuală deficientei, focarul activitatii electrice din occipital se deplaseaza spre centrul perceptiei tactil-kinestezice. Oleron ,dificultati de echilibru, miscari retinute sovaitoare, ritm, de coordonare.

deficiență vizuală

Mersul este rigid mersul de barzacerceteaza solul, bratele nu se misca simetric. Nu sunt antrenate toate grupurile musculare, dificultati de reprezentare a propriului corp. C-Dificultatile perceptiei la ambliopi Acestea apar in toate fazele actului perceptiv. Apare pericolul perceperii mai usor doar a elementelor neesentiale, explorarea vizuala se desfasoara redundant, lent, haotic, parcurge diferite trasee la intamplare, revine asupra lor, pierde din vedere aspectele esentiale; -Perceptia vizuala este lipsita de caracterul instantaneu, de automatizare; -Identificarea unui obiect imlica raportarea acestuia la oanumita clasa de obiecte- aici intervine educatorul; -Copilul ambliop trebuie sa faca apel la un efort suplimentar de concentrare, de mobilizare a experietei optice anterioare, dar se poate intalni si o tendinta de deficiență vizuală ghici obiectul perceptiei rolul educatorului de a echilibra cele doua deficiență vizuală D-Caracteristici perceptuale la nevazatori -Infomatia principala se obtine prin celelalte modalitati senzoriale si in special prin complexul functional tactil-kinestezic si pe cale auditiva.

Rezltate foarte bune se obtin in domeniul diferentierii tactile, dar nu prin tactul pasiv ci prin palpare aciva. Observarea pe cale tactil-kinestezica, explorarea unui obiect are o desfasurare discontinua, prin detasari, salturi reveniri miscari repetate de inaintare in cunoasterea unor parti a obiectului si miscari inverse, de revenire V. Tot astfel se realizeaza, pe deficiență vizuală exercitiului,diferentierile audditive. Dintr-un ansamblu de sunete nevazatorul selecteaza sunetele importante pentru el ca semnale.

Orbirea și deficiența de vedere | Essilor Romania

Reprezentarile Dificultatile perceptiei se rasfrang asupra reprezentarilor. Reprezezentarile sunt copii active ale realitatii, constituirea lor, ca deficiență vizuală actualizarea lor este functie de modul de utilizare a datelor perceptiei in actvitati: cititul, scrisul identificarea obiectelor, orientarea in spatiu, jocuri, lucru in atelier,etc.

La ambliopi R. Nevazatorii percep spatiul intr-un mod propriu. Daca chirurgia vederii după naștere ar avea reprezentari spatiale nu s-ar putea orienta in spatii, orbirea nu impiedica o reprezentare adecvata a universului P. Reprezentarile la n.

deficiență vizuală

In situatia cecitatilor tardive o mare parte din reprezentari se sterg, iar altele se pastreaza. Este importanta identificarea reprezentarilor copiilor, pentru a putea fi corectate cele gresite si completate cele lacunare.

Dezvoltarea gandirii si limbajului Deficienta vizuala nu afecteaza gandirea.

  • Cauzele și tipurile de deficiență vizuală - Ce este o deficiență de vedere?
  • Deficiențele vizuale: Ce este Hipermetropia?
  • Cu toate acestea unii dintre ei erau apreciaţi în mod deosebit pentru înţelepciunea lor, consultaţi şi angajaţi ca sfetnici.
  • Medicină/Deficiența de vedere - Wikimanuale
  • Vârsta și viziunea
  • Pasta de dinți afectează vederea
  • Ghid deficiente vaz - GIFTED (FOR) YOU Project
  • Ce este insuficiența vizuală legată de vârstă

Intarzierea vizuala poate sa deficiență vizuală originea in prima perioada a deficientului vizual, perioada inteligentei senzoriomotrice. Lipsa vederii impune alte scheme de actiune, decat cele care implica vederea dar acest lucru se realizeaza numai prin exercitii bine alese. Tulburararea senzoriala proprie orbilor din nastere impiedicand de la bun deficiență vizuală adaptarea deficiență vizuală senzoriomotrice si intarziind coordonarea lor generala, "coordonarile verbale nu sunt suficiente pentru a compensa aceasta intarziere si este necesara o educatie mai indelungata a actiunii pentru a se ajunge la constituirea operatiilor comparabile cu acelea ale copilului normal".

Piaget Dezvoltarea memoriei Considerarea memoriei orbilor si ambliopilor ca fiind mai buna decat a cea deficiență vizuală persoanelor cu vedere, nu-si gaseste spijin in datele experimentale.

deficiență vizuală

Orbii congenitali memoreaza, recunosc si reproduc date de analizatorul auditiv, cutanat, motor, gustativ, olfactiv, iar cei cu cecitate survenita si deficiență vizuală recurg si la reprezentarile vizuale. Memoria intuitiva a deficientilor vizuali se bazeaza pe alte modalitati senzoriale: tactil, auditiv sau in cazul resturilor de vedere se bazeaza si pe reprezentari.

Cel mai raspandit tip de memorie este tipul mixt tactil-auditiv. Lipsa experientei concret senzoriale determina predominarea memorarii materialului verbal si reproducrea sub forma verbala.

Vazatorii percep in mod repetat si spontan obiectele, orbii nu au deficiență vizuală avantaj, cunoasterea concret senzoriala se realizeaza in mi mica masura in mod spontan fiind necesare eforturi suplimentare. Orbii sunt ingraditi nu numai in posibilitatea perceperii repetate ci si in privinta materialelor intuitive. Acest deficiență vizuală nu determina neaparat consecinete negative, orbii acordand o deosebita importanta memorarii cat mai trainice a ceea ce au priceput pentru prima data si fac un efort de memorare mai mare fiind nevoiti sa recurga mai des in datele memoriei.

Memoria orbilor dobandeste o semnificatie deosebita in orientarea sptiala, el memoreaza punctele de reper accesibile auzului, chinestezicului, olfactivului, etc. El tine minte numarul pasilor de la un punct de cotitura la altul, P. Villey vorbeste chiar despre o memorie musculara.

deficiență vizuală

In experimentele cu privire la memorie, cea verbala este bine dezvoltata. Dezvoltarea atentiei Atentia are un rol important in compensarea deficientei vizuale.

In lipsa informatiei vizuale creste orientarea atentiei in directia stimulilor tactili kinestezici, auditivi si de alta natura, isi formeaza o atitudine specifica in raport cu semnificatia lor semnalizatoare. In orientarea sptiala, obtine performante deosebite in distributia atentiei sesizand cu usurinta deficiență vizuală ale deficiență vizuală, diverse semnale necesare orientarii, zgomote, pasii pietonilor, etc.

In situatia unor trasee necunoscute si dificile, atentia nevazatorului este dificila ducand la oboseala sau chiar epuizare. La orbi atentia prezinta unele semne deficiență vizuală, cum ar fi: imobilitatea totala in cazul perceperii auditive, miscari strict necesare in timpul lucrului la o masina, in timpul lectiei luand adeseori o postura de panda.

Vederea asigură copilului în primul rând experiențe prin care el se percepe deficiență vizuală fiind distinct de restul lumii - o vede pe mama sa venind și plecând, învață că ea este un obiect separat. Pornind de la rolul mare pe care îl joacă vederea în procesul de formare al conceptului de sine: Deficientul vizual explorează lumea obiectelor numai prin tact - îi ia mai mult timp să-și descopere părțile corpului, de obicei face această descoperire atunci când reușește să le exploreze cu gura; Prezența mamei este cunoscută la început numai prin tact, iar ulterior prin asocierea prezenței ei cu sunetele pe care ea le produce - această asociere apare deficiență vizuală târziu, ca cea vizuală a copilului normal; Imaginea corporală se formează prin explorare tactilă și mai târziu prin intermediul comunicării și feedback-ului verbal; Numărul de relații sociale limitate se datorează și supraprotecției părinților care încearcă să-l țină la distanță de eventualele feedback-uri negative și datorită experiențelor școlare când educatorii fac concesii speciale sau nu sunt realiști în formularea așteptărilor lor. Toate acestea pot constitui piedici în construirea unui concept de sine realist.

Atentia involuntara depinde la orbi ca si la vazatori de conditii interne interese, tebuinte si externe intensitatea, intermitenta si noutatea stimulilor.

Stimulii tactili kinestezici fiind mai uniformi, mai omogeni, reusesc sa trezeasca si sa trezeasca mai greu atentia involuntara. Dezvoltarea imaginatiei Varietatea si complexitatea stimularii pe care le asigura prezenta vederii sunt necesare pentru dezvoltarea imaginatiei. Totusi, pe masura ce experienta perceptiva a nevazatorlui devine mai bogta si mai vie, si cand se dezvolta gandirea si limbajul face posibilai combinarea imaginativa creativa.

Urmari in planul comportamentului socio-afectiv Unele caracterizari ale afectivitatii deficientului, cum ar fi: infantilisminstabilitate emotionala, deficiență vizuală nevrotice, negativismegoism, comportament asocial, fire suspicioasa, agresiva, stare de anxietete etc.

Campul experientei colective este mai redus la deficientul vizual dar aceasta nu se intampla din cauza tendintei orbilor de a se inchide in sine si nici pentru ca intervin trasaturi de caracter egoiste care impiedica dezvoltarea sentimentului de comuniune ci din cauza unor conditii de viata care nu stimuleaza si nu prilejuiesc deficiență vizuală dezvolatre relationala mai ampla.

Meniu de navigare

Persoana nevazatoare trebuie pregatita pentru relatiile sociale altfel pot apare stari depresive, neincredere in cei din jur, inchidere in sine. Deficitul vizual nu-l handicapeaza neconditionat pe n. Deficientul vizual nu este un "asocial". Deficiență vizuală educatie corespunzatoare orice comportament asocial poate fi prevenit.

Limbajul Limbajul oral este insusit de catre nevazari in conditii aproape normale si se ajunge la o stapanire aproape perfecta a exprimarii verbale.

Să înțelegem orbirea

Totusi se evidentiaza urmatoarele prticularitati: -ritmul incetinit in dezvoltarea limbajului,mai ales la varsta anteprescolara si prescolara, posibilitatea unei pronuntii neprecise; -lipsa totala sau frecventa redusa a elementelor expresive, mimico gestculare a limbajului; dificultatile intelegerii unor nuante,exprimate de catre auzitori cu mijloace mimico gesticulareinacesibile perceperii pur auditive; -dificultati intampinate in stabilirea legaturilorintre imaginile obiectelor si fenomenelor, deficiență vizuală de o parte, si cuvintele care le designeaza, pe de alta parte- de aici rezulta decalajul intre capacitatea de exprimare verbala si fondul redus de reprezentari, utilizarea unor sabloane verbale sau uneori chiar neconcordanta intre notiuni si cuvinte deficiență vizuală mascarea verbala a deficitului notional verbalism.

Cu toate acestea trebuie subliniat rolul limbajului in compensarea deficientei vizuale. Deficiență vizuală intr-o insemnata masura rolul cuvantului care utilizat intr-un mod adecvat si in stransa legatura cu experienta perceptiva, vine sa completeze, sa precizeze, sa sistematizeze si sa generalizeze aceasta experienta.

deficiență vizuală

Din experimentele facute s-a dovedit ca rezultatele perceptiei tactil kinestezice, de identificare a unor obiecte a fost mult usurata daca a fost pregatita deficiență vizuală descriere verbala premergatoare. Unele particularitati ale pronuntiei In deficiență vizuală controlului vizual fiind limitata imitarea miscarilor articulare precum si corectarea pronuntiei proprii este posibila manifestarea unor abateri de la normal. Unii specialisti afirma ca lipsa modelului vizual al pronuntiei determina frecvente defecte de articulare care cuprind mai deficiență vizuală cele labiale si dentale.

Copilul orb trebuie pus in situatia sa simta, sa pipaie, imaginile articulatorii ale deficiență vizuală sunete, pronuntate de prof. Se poate semnala si o extrema opusa cand deficientii vizuali in dorinta de a realiza o exprimare cat mai concreta dau dovada de o dictiune cat mai exagerata si un debit verbal crescut betia de cuvinte. In analiza abaterilor de la dezvoltarea normala a limbajului oral trebuie amintit gradul defectului vizual si momentul survenirii lui.

Alti factori ce pot fi enuntati sunt cei extraoptici defecte auditive, def.

Medicină/Deficiența de vedere

Orientarea spatiala Componenta motrica a orientarii sptiale Mersul: pe distante scurte, perimetrul incaperilor cu atingerea peretelui cu mana, atingerea din ce in ce mai rara, de la un obiect la altul, in sir indian. Se urmareste tinuta in timpul mersului. Alergatul: pe loc, cu miscarea bratelor, cu insotitor, alergatul intre doua sfori paralel legate, alergatul in cerc tinind in mana un tarus.

Statul intr-un picior.

deficiență vizuală

Asevedeași